بقلم. احمد نور : كنت ماشي

كنتى ماشى النهاردة ومعايا واحد صاحبى كان معاه اى باد وكان مشغل الاغنية بتاعت منير الجديدة .. طلع علينا مجموعه من الشيوخ وعرفونا بنفسهم بانهم من جماعة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر. وطالبوا مننا بكل احترام اننا نقفل الاغانى ويفضل لو نشيلها من على الجهاز ونحط بدالها قرآن .. المهم صاحبى اتعصب جدا عليهم خصوصاً انه كان حالف لو شاف واحد منهم فى الشارع انه هينزل فى ضرب لحد ما يبطل يدخل فى شؤون الناس .. مشدات من هنا ومشدات من هنا .. صاحبى اتعصب اكتر وبدأ يدخل فيهم ويضرب وانا كنت بحاول احوش واهدى الناس .. بعد كده جة شيخ تانى معاه عصاية كهربائية وضرب بيها صاحبي واغمى عليه😦 … بعد كده كسر الجهاز وانا فى حالة زهووووول تام ومش عارف اعمل اية .. لقيتهم جريوا على عربية نص نقل وخدوها وجريوا (تقريباً كانت بتاعتهم) المهم انا وقفت تاكسى وشيلت صاحبى و وديته المستشفى وهوه فاق فى الطريق الحمد لله وبقى كويس ……………….

كل اللى فات ده اى كلام فى بتنجان .. عايزك بقى تصدق الهرى ده وتنشره فى كل حته عشان تخدم الفلول والمرة يوفروا الفلوس اللى بيدفعوها عشان يروجوا الاشاعات دى وتكون انت اداه ممتازه فى ايدهم من غير ما تاخد بالك … شكراً عزيزى مروج الاشاعات🙂

One response to “بقلم. احمد نور : كنت ماشي”

  1. borham says :

    تقصير الدعاة فى فهم الدين وأساليب الدعوة يريدون أن يغطوا عليه بالضرب بالصواعق بالضبط مثل المعلم الفاشل الذى يلجأ إلى ضرب التلاميذ لكى يغطى على جهله وفشله فى تعليمهم

أضف تعليقاً

